Yeryüzünün En Eski Tıp Bilimi Ayurveda
Ayurveda, kökleri Hindistan’a dayanan yeryüzünün en eski kadim, holistik tıp bilimidir. Doğa ile uyum içinde yaşam sanatıdır. Amacı sağlıklı kişinin sağlıklı olma halini devam ettirmek, hastalanan kişinin iyileşmesini sağlamaktır. Ayurveda; koruma ve iyileştirme sistemidir.
Dünya tıbbı denen Ayurveda mevcut en bütüncül ya da kapsamlı tıp sistemi olup hedefi; iyileştirmek, sağlıklı yaşam niteliğini ve uzun ömürlülüğü sağlamaktır.
Kendi kendine iyileşme ve sağlıklı hali devam ettirme bilimi olan Ayurveda; diyet, beslenme, yaşam biçimi alışkanlıkları, egzersiz, dinlenme, gevşeme teknikleri, meditasyon, nefes pratikleri, mindfulness egzersizleri, medikal bitkiler ile arınma ve gençleşme, genç kalma programlarını kullanarak zihnin, bedenin, ruhun iyileşmesini sağlıklı olma halinin devamını kapsar.
Ayurveda tüm sağlık disiplinlerini kapsar ve her bireyin ihtiyacına göre protokol ve programlarını oluşturur. Ayurveda tedavi yaklaşımında zihinsel, fiziksel, ruhsal / duygusal dengesizlik ve rahatsızlıkların kök nedeninin eliminasyon ile tespiti, tedavi protokol koşullarının belirlenmesi, bedenin yeniden yapılandırılması ve uzun ömürlü gençleşme yaklaşımları birlikte sunulur. Batı tıbbının medikal tedavi şeklinin aksine Ayurveda’da semptomları baskılamak yoktur; kök nedeni bulmak, yeniden oluşmasının önlemini almak esastır.
Ayurveda iki kelimeden oluşur.
Ayur (ayush) = Yaşam |
Veda = Bilgi, bilim |
Ayurveda= Yaşam Bilimi, Yaşam Sanatı olarak dilimize çevrilmektedir. Ayurveda’ya göre her birey varoluşun bir yaratımıdır, kozmik enerjinin bir parçasıdır, eşsiz bir fenomen ve eşsiz bir varlık, kişiliktir.
Tüm iyileştirme sistemlerinin sırtını dayadığı bir felsefe vardır. Ayurveda felsefesini SHAD DARSHAN felsefesine dayar. Shad Drashan, hint felsefesinin kadim öğretisinin yazılı olduğu VEDA’lardan beslenir. Veda’ların yaşı tam bilinmemekle birlikte çoğu kaynak 5 bin yıl, bazı kaynaklar da 10 bin yıl öncesine tarihler.
Ayurveda felsefesinin etkilendiği Shad Darshan okulu’nun etkilendiği 4 büyük VEDA; İnsanlık tarihinin bilinen en eski kayıt edilmiş / yazılmış bilgileridir.
a) Rig Veda
b) Yajurveda
c) Atharvaveda
d) Samaveda
Milattan önce 8. yüzyıl civarında, rivayet olunduğuna göre bu bütüncül, ruhsal bütün yaşam bilgeliğinin tıbbi yönüne ait yanlış bilgi anlaşılmalarını düzeltmek için Charaka Ayurveda’nın tüm şifa yönlerini toplamış ve yalnızca okulunda bunu öğretmeye başlamıştır. Daha sonra, Milat’tan önce 5. yüzyıl civarında cerrahi bilgi birikiminde Sushruta tarafından kendi okulunda toplanmıştır. Ayurveda’nın bu iki okulu hekimlik ve cerrahlık okulu Ayurveda’yı bilimsel olarak doğru olabilir ve sınıflandırılır tıbbi bir sisteme dönüştürmüştür araştırma ve deney yoluyla ilahi ifşayı saran gizem aurasını kaldırarak daha pratik ve bilimsel düşünceli olanların şüphelerini bu sayede gidermişlerdir bunun sonucu olarak Ayurveda, Hindistan‘da itibar kazanarak gelişmiş ve şifa için geniş çapta kullanılan bir sistem olmuştur.
Kutsal Ayurvedik Metinler
Üç Büyük Kitap
1) Charaka Samhita
yazarı Charaka
2) Sushruta Samhita
yazarı Sushruta (ilk cerrah)
3) Ashtanga Hridayam
yazarı Vagbhata
3 Küçük Kitap
1) Bhavaprakasha
2) Modhava Nidaham
3) Sarangodhara Samhita
yazarı Sarangadhara
Charak fizyoloji, anatomi, etiyoloji, Patogenez, hastalıkların semptom ve bulguları, teşhis yöntemleri, hastaların tedavisi ve reçeteleri, önlemler ve uzun yaşamı ele alarak Ayurveda hekimlik okulunu temsil eder. Hastalığın dahili ve harici nedenlerini de göz önüne almaktadır: insanlar tanrının kendileri dahil her şeyin içinde olduğunu kabul etmediklerinde, bu manevi görüşte ki ayrılık bir boşluk yaratır. Bu boşluk, manevi görünün tekliğine özlem ya da israf doğurur. Bu israf daha sonra kendini ruhsal, fiziksel, ve zihinsel hastalığın başlangıcı olarak gösterir. Sağlık üzerindeki harici etkiler; günün saatleri, mevsimler, beslenme düzeni ve yaşam tarzını içerir. Bütün bir kısmı bitkilerin, beslenme düzeninin ve yaşlanmaya geri çevirmeyin tıbbi yönlerinin ele alınışına ayrılmıştır.
Sushruta, Dhanvantari ya cerrahlık okulundan gelir, Amerika’da bir cerrahlar derneği, kendisinin cerrahinin Ayurveda’nın babasının anısına derneği Sushruta derneği olarak adlandırmıştır. Bunun içinde cerrahi malzemeler, apselerin, yanıkların, kırıkların ve yaraların sınıflandırılması, bozukların kesilmesi, plastik ameliyat ve anal / rektal cerrahi üzerine çok yönlü açıklamalar sunar. İnsan anatomisi kemikler, eklemler, sinirler, kalp, kan damarları, dolaşım sistemi vb hakkında tanımlamalar dahil olmak üzere büyük bir ayrıntı ile sunulmuştur ve yine, bugünün mekanik araştırma yöntemleri ile kanıtları kuvvetlendirilmiştir. Daha sonra Çin akapunkturuna uyarlanan ve marma noktalarının yani yaşamsal beden noktalarını kullanan masaj bilimi anlatılmıştır. Amerika’da popüler olan polarite masaj terapisi bile savunucuları Hindistan‘da masaj eğitimi aldıktan sonra geliştirilmiştir.
Bunların haricinde dört tane de ikincil veda yer alır, bunlara UPAVEDAS denir. Ayurveda bu UPAVEDA’lardan biridir. Ağırlıklı olarak Atharvaveda ve Rig Veda’ya dayanır.
Dört UPAVEDAS: 4 Küçük Veda
Dhanurveda
Yajurveda alt dalı, savaş sanatını içerir.
Gandharvaveda
Samaveda alt dalı, artistik ve estetik konuları içerir.
Ayurveda
Atharvaveda alt dalı, uzun ve sağlıklı yaşam bilimini içerir.
Arthasastra
Arthasastra
Shad Darshan Okulları
Ayurveda, Hindistan felsefesinin 6 okulu etkisinde gelişmiş, hepsinden etkilenmiş ve en çok yaratılış felsefesinden beslenmiştir.
Shad Darshan = İçsel ve dışsal vizyon, bilgelik
Shad = 6
Darshan = kelimenin kökü Drish den geliyor, görmek manasında
Sanskritçe’de bir kelimenin birçok manası olduğundan literatürde Darshan için “Love of Truth” İnsanoğlu’nun iyiliği ve iyileşmesi için benimsediği altı felsefe diyebiliriz.
Altı okul evrimsel bütünlüğe ve kendini gerçekleştirmenin yollarına rehberlik eder.
No | Felsefe | Kurucusu | Kapsam |
1 | Samkhya | Kapila | Fizik dünyayı, maddeyi, varoluşu, sebep – sonuç ilişkisini, parçacığın etkileşimini, mikro ve makro kozmozun etkilerini kapsar |
2 | Nyaya | Gautama | |
3 | Vaisheshika | Kanada | |
4 | Mimamsa | Jaimini | Dış dünya ile kurduğun bağı anlayabilmek için iç dünyanı anlamayı kapsar |
5 | Yoga | Patanjali | |
6 | Vedanta | Badarajana |